Utsubuse tsuri – podwieszenie twarzą w dół

  • 24 maja 2012

Utsubuse tsuri – podwieszenie przy ułożeniu ciała twarzą w dół, w przeróżnych wariantach szczegółowych, jest chyba najczęściej stosowaną formą ułożenia ciała przy podwieszeniach.

Poniżej zamieszczam opis wykonania takiego podwieszenia i dwa filmy ilustrujące wykonie w różnych wersjach.

Poniżej przedstawię jeden ze sposobów wykonania tego podwieszenia.
Jako sposób oplecenia ramion i tułowia wybieram tym razem klasyczną wersję takate kote na trzy liny.
Zaczynam od niezaciskającej się pętli oplatającej nadgarstki. Tutaj wybrałem pętlę boola boola szybkiego wykonania

.

Następnie oplatam górę ramion układając oploty tuż powyżej piersi i wykonuję węzeł kończący ten fragment wiązania

   

Dowiązuję następną linę

Przeciągam linę pod pachą i wykonuję cinch (kannuki) najpierw na jednym, a potem na drugim ramieniu

 

Wykonuję dolny oplot ramion i tułowia, układając linę tuż pod biustem

 

Następnie wykonuję cinch’e  na dolnym oplocie ramion, po obu stronach tułowia

 

Po wykonaniu cinch’a na prawym ramieniu prowadzę linę na skos pleców do góry na ramię, następnie na przód tułowia i tworząc coś na kształt szelek prowadzę linę pod dolny oplot

Przeciągam linę na plecy, na drugą stronę ciała i pod prawe ramię i potem do góry na bark

Prowadzę linę na bark, a następnie przeplatam ją na środku pleców z liną biegnącą ukosem w poprzek pleców

Po wykonaniu przeplotu prowadzę linę pod dolnym oplotem ramion na przód ciała i dalej do góry pomiędzy piersiami.

Wykonuję teraz element o nazwie Fuji Yama (Góra Fuji), polegający na przeplocie pomiędzy pionowymi odcinkami lin, biegnącymi na wzór szelek.

Wykonuję przeplot na pionowym odcinku pomiędzy piersiami i prowadzę liny na tył ciała.

Taki układ splotów  skutecznie rozprasza naciski, które powstaną w obrębie klatki piersiowej po podwieszeniu ciała.

Wykorzystując pozostałą część liny wzmacniam oploty ramion na plecach tworząc mocny układ krępujący ramiona

 

Kolejną linę dowiązuję w miejscu gdzie na środku pleców zbiegają się oploty ramion tworząc w ten sposób strop unoszący tułów.

Przewlekam strop przez zaczep, prowadzę liny na dół do pętli tworząc przekładnię linową, następnie kieruję liny do góry znów na zaczep i ciągnąc w dół liny unoszę do góry ciało, aż do wzniesienia się na czubki palców stóp.

 

W tym przypadku zdecydowałem się na takie ułożenie nóg, w którym jedna noga jest mocno zgięta w kolanie, a druga wyprostowana.
Unoszę więc do góry i w bok kolano zgiętej nogi i obwiązuję liną udo, następnie kostkę i przyciągam je do siebie, wzmacniając oplot cinch’em

Oplatam liną nogę na czubku kolana, aby uzyskać dźwignię odchylającą w bok ugiętą nogę.
Przekładam liny przez zaczep i unoszę kolano do góry.

 

W kolejnym etapie opasuję drugą nogę powyżej kolana i unoszę ją do góry ciągnąc za liny przełożone przez zaczep, aż do ułożenia wyprostowanej nogi na moim ramieniu. Teraz układam oploty liny na nodze, wykonuję węzeł kończący ten fragment wiązania.

Oplatam nogę powyżej kostki i podwieszam

Ciało jest już zawieszone w ostatecznej pozycji.
Główna dolegliwość takiego zawieszenia powstaje w obrębie bioder na skutek nienaturalnego wygięcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Można temu zapobiec zakładając dodatkowy strop unoszący biodra.
Przytoczę tu jako ciekawostkę wypowiedź Steva’a Osady, który wspomina, że większość pokazów shibari w japońskich klubach wykorzystuje element  choreografii  gdzie modelka podwieszona jest w pozycji utsubuse lub gyaku ebi, a partner dodatkowo wspina się na liny i staje nogami na biodrach wiszącej osoby. Jak się okazuje często skutkuje to kontuzjami modelki w obrębie dolnego odcinka kręgosłupa.

Teraz pozostaje uporządkowanie luźnych końcówek lin

I podwieszenie utsubuse tsuri jest gotowe

W przypadku podwieszeń elementem całości równie ważnym, a może i ważniejszym, jak moment podwieszenia jest cały proces opuszczenia podwieszonej osoby.
Nieumiejętne, nieostrożne opuszczanie i rozwiązywanie niesie za sobą większe ryzyko dolegliwości i kontuzji niż unoszenie.
W tym przypadku rozpoczynam etap opuszczania od rozplątania ozdobnych zakończeń węzłów na stropach. Zastępuję je prowizorycznymi węzłami, łatwymi do usunięcia.
Najpierw przygotowuję do poluzowania strop unoszący wyprostowaną nogę.

Następnie przygotowuję do usunięcia strop podtrzymujący biodra

Teraz równocześnie luzuję strop bioder i unoszący kolano, podtrzymuję ręką opuszczaną osobę, pomagając jej stanąć na podłożu i odzyskać równowagę

Wtedy mogę już bezpiecznie usuwać kolejne elementy więzów

Całość wiązania i podwieszenia przedstawia poniższy film:

 

 

You must be logged in to post a comment.